پنجشنبه 9 فروردين 1403 , Thursday 28 March 2024 , مصادف با 18 رمضان 1445

شبکه های مخابراتی ماکروویو

L.O.S اینگونه شبکه‌ها از فرکانسهای رادیویی و فضای آزاد برای انتقال سیگنالهای مخابراتی استفاده می‌کنند. در طراحی این نوع شبکه‌ها در حالت منفرد (یعنی جهت تأمین ارتباط بین دو سایت مفروض) سعی طراحان در افزایش حداکثر مسافت بین دو سایت و کاهش توان ارسالی تا حد ممکن و کاهش هزینه‌های ساخت و تولید بوده است. البته در عمل به علت محدویت فرکانس رادیویی و محدودیت شرایط اقلیمی با توجه به فناوری طرح و ساخت اینگونه شبکه‌ها ، محدودیت مسافت امری اجتناب ناپذیر شده است. بطوری که در پیاده سازی و اجرای اینگونه شبکه‌ها به منظور افزایش مسافت، نیاز به تکرار کننده‌ها مشهود است.

استفاده از تکرار کننده‌ها علاوه بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی باعث کاهش نسبت سیگنال به نویز می‌شود که این مساله در شبکه‌های مخابراتی بی سیم ممکن است سبب تضعیف و در نهایت ایجاد خطا در سیگنال و یا حذف سیگنال ارسالی گردد. به طوری که در انواعی از این شبکه‌های مخابراتی ، از سیستمهایی نظیر باز سازنده‌ها و پردازشگرهای تصحیح خطایی سیگنال به منظور تصحیح خطا و یا کاهش تأثیر خطا و در نهایت حذف سیگنالهای خطا استفاده می‌شود، بدین جهت که احتمال و ایجاد گسترش خطا تا نهایت درجه کاهش و یا به حد صفر برسد.

از مزایایی این نوع شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های مذکور قبلی ، ظرفیت بیشتر ، سادگی در طرح و ساخت ، سرعت در نصب و راه اندازی و کاربرد ویژه در نواحی غیر هموار و دارای شرایط جوی خاص می‌باشد. همچنین اینگونه شبکه‌ها امکان تلفیق با شبکه‌های چند مسیره (لانه زنبوری) را دارند، با بهره مندی از این روش، محدودیت ظرفیت که مشتمل بر محدودیت دسترسی (محدودیت در تعداد مشترکان و استفاده کنندگان) و محدودیت در انتقال اطلاعات می‌باشد تا میزان قابل توجهی مرتفع می‌شود. لذا به همین دلیل است که در تأمین شبکه‌های مخابراتی بین شهری در کشور ما، از اینگونه شبکه‌ها استفاده می‌گردد.

buttons 2